In de Voorjaarsnota 2025 staan tal van maatregelen: zoet en zuur. Uiteraard kwam het zoet al snel...
Prinsjesdag 2025: AOF-premie ook in 2026 weer veel te hoog
Zoals ook al duidelijk werd bij de Voorjaarsnota (zie nieuwsbericht) gaan werkgevers ook in 2026 weer veel teveel AOF-premie betalen. Op Prinsjesdag werd meer in detail opnieuw duidelijk dat de wijze waarop de hoogte van de AOF-premie wordt bepaald, in strijd is met de wettelijke regels. De AOF-premie is het budgettaire duizenddingendoekje geworden. Hoewel pas in november a.s. de premie voor het AOF officieel door de Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid wordt vastgesteld, blijkt uit de Miljoenennota 2026 en andere begrotingsstukken onder meer:
1. De AOF-premie wordt in 2026 met 0,08% verhoogd omdat er budgettaire dekking nodig is voor een belasting-begrotingsgat. De Hoge Raad oordeelde dat de liquidatieverliesregeling in de vennootschapsbelasting een gat heeft. Dat gat herstelt de fiscale wetgever echter niet tijdig en daarom moet nu de AOF-premie omhoog. Je zult maar werkgever in de non-profit zijn en niks met vennootschapsbelasting te maken hebben. Dan krijg je dus wel de lasten maar de eventuele lusten komen sowieso niet aan de orde. Begrotingsbeleid waarmee je de verkeerde groep laat opdraaien voor een ‘probleem’ dat zich voordoet bij een andere groep.
2. De AOF-premie wordt in 2026 verhoogd omdat er een ‘per saldo meevaller’ in de premies ZVW (bedrag: 139 miljoen euro) zit. Volgens Haagse begrotings’logica’ moet dan dus de AOF-premie omhoog. Ook in 2026 gaat dit dus weer gebeuren. Vreemd genoeg wordt deze meevaller nu ook structureel blijkbaar.
3. Sinds 2025 is de AOF-premie ook jaarlijks 0,03% hoger om het budgettaire gat dat box 3 veroorzaakt, te dekken. Zo betalen werkgevers mee aan een probleem waar zij niets mee te maken hebben want box 3 gaat over de inkomstenbelasting.
4. Daarentegen wordt de AOF-premie dan weer ietsjes verlaagd (nergens staat met hoeveel procent, maar er is met ingang van 2026, structureel jaarlijks een bedrag van 383 miljoen euro mee gemoeid) omdat er een hogere premie voor de Werkhervattingskas gaat gelden vanaf 2026. Niet alleen het AOF, maar ook de Werkhervattingskas is een apart ‘fonds’ dat op eigen benen moet staan. Ook voor de Whk geldt dat een premie lastendekkend moet zijn. Maar nu lijkt het er toch op dat de Whk-premie structureel te hoog wordt vastgesteld (dus hoger dan lastendekkend) en om die reden moet dan maar de AOF-premie weer iets naar beneden. Haagse boekhoud’logica’ die in strijd is met de wettelijke regels voor de fondsen.
Ondanks dat premies dus niet te hoog mogen worden vastgesteld, zien we dat zowel voor 2025 als voor 2026 er enorme overschotten worden gerealiseerd. AOF en Whk samen ontvangen jaarlijks ruim 6 miljard euro teveel premies. Uit eerdere publicaties is op te maken dat het AOF goed is voor overschotten van zo’n 5 miljard euro per jaar. Bij dit soort overschotten zit er eind 2026 zo’n 44 miljard euro teveel in de AOF-pot.
De cijfers maken ook duidelijk dat het inmiddels jaarlijkse, structureel substantiële overschot bij het AOF in de Haagse boekhoud’logica’ een welkome melkkoe is voor de regering om haar begroting binnen de perken te houden. De werkgever als Haagse PIN-automaat…